لوازم یدکی موتور سیکلت لوازم یدکی موتور سیکلت .

لوازم یدکی موتور سیکلت

شارژر و رگولاتور

رگولاتور ها دو تا مزیت خیلی مهم دارند
1_مزیت اول این است که در خروجی به ما یک ولتاژ ثابت میده که باعث میشود به المان های مداری ما آسیبی نرسد. اگه خروجی آداپتورها رو بگیرید همشون یه مقدار اختلاف با ولتاژ نامی خود دارند اما زمانی سر یه آداپتور یه رگولاتور میذاریم اون موقع دیگه خروجی به مقدار بسیار خوبی ثابت هست مثلا برای رگولاتور ۷۸۰۵ که خروجیش ۵ ولت هست اگه ولت متر رو توی خروجی رگولاتور بذارید ولت متر به شما عدد ۵.۰۱ رو نشون میده و شاید حتی ۵.۰۰ پس میبینید که چقدر رگولاتور خروجی پایداری دارد.

2_مزیت دوم هم مربوط میشه به ولتاژ های مختلف در یک مدار، فرض کنید که شما یک مدار دارید که یه میکروکنترلر دارید که با ۵ ولت کار میکند و یه موتور هم دارید که با ۱۲ ولت کار میکند و اون وسط یه سنسور هم دارید که با ۳.۳ ولت کار میکند. خوب اینجاست که رگولاتور خودش را نشان میدهد. ما یک منبع تغذیه ورودی داریم(مثلا ۱۵ ولت) که ان را به مدار میدهیم و سر راه هر کدام از المان هایی که با ولتاژ های مختلفی کار میکنند یک رگولاتور میذاریم تا ولتاژ مدنظرش تامین بشود. در اینصورت برای تغذیه المان هایمان به چندتا منبع تغذیه احتیاج نداریم و با چند عدد شارژر و رگولاتورجعفری شاپ کل منابع تغذیه مدارمون رو تامین کردیم.

2 نکته مهم درمورد رگولاتورها
1.ورودی رگولاتور های سری منفی حتما منفی است یعنی شما نمیتونید به یک رگولاتور 7912 یک ولتاژ ورودی 15 ولت بدهید و انتظار داشته باشید که به شما  منفی 12 ولت بدهد شما حتما باید یک ولتاژ منفی بدهید تا به شما خروجی منفی 12 ولت بدهد.

2.اگه دقت کنید ولتاژ ورودی رگولاتورها یک مقداری از ولتاژ خروجیشون بیشتر باید باشد یعنی به عنوان مثال اگر به یک رگولاتور 7805 ولتاژ 3 ولت بدهید طبیعی است که خروجی به شما 5 ولت نمیدهد ولی اگر حتی 5 یا 6 ولت هم به آن بدهید باز به شما 5 ولت نمیدهد و خروجی آن چیزی حدود 4 تا 4.5 ولت است که علت آن هم تلفات ترانزیستوری است که در رگولاتور اتفاق میفتد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۹:۱۲ توسط:mohsen موضوع: نظرات (0)